Setelah mendapat kelulusan daripada pensyarah kami, projek perniagaantani yang akan dijalankan adalah belacan.
- Membincangkan mengenai latar belakang syarikat, SWOT, dan beberapa senarai usahawan yang akan ditemubual.
- Membuat visi dan misi syarikat.
- Menetapkan tarikh dan masa temujanji bagi menjalankan temubual.
Agenda
Syarikat dan kilang kami terletak di Sabah .Seperti yang kita tahu, negeri ini mestilah aktif dalam bidang pemprosesan makanan dan syarikat kami adalah berhampiran dengan sumber udang geragau. Jadinya kami membuat produk kami di sini .Untuk memasarkan produk kami ke seluruh negeri di Malaysia. Kami perlu memastikan rasa produk kami serasi dengan masyarakat setempat seperti jantina, pekerjaan, gaya hidup dan budaya masyarakat setempat.
Demografi ialah kajian populasi manusia dari segi saiz, kepadatan, lokasi, umur, jantina, bangsa, asal, pekerjaan dan lain-lain.
• Antara lokasi yang kami sasarkan kawasan di bandar besar.
• Memberi tumpuan kepada isi rumah sekitar umur 17 tahun ke atas.
• Mempunyai pendapatan di antara RM900 hingga RM1500.
• Berjantina lelaki dan perempuan.
• Mensasarkan orang-orang yang suka makan belacan bagi perasa tambahan makanan masakan mereka.
Persekitaran ekonomi untuk pemasaran terdiri daripada keseluruhan ekonomi, termasuk kitaran perniagaan, pendapatan dan corak perbelanjaan pengguna.
• Kebanyakan penduduk adalah di kalangan yang berpendidikan dan berpendapatan tinggi dan sederhana.
• Ini membawa kepada kos hidup mereka adalah lebih tinggi daripada kawasan luar bandar.
• Corak perbelanjaan pengguna lebih teliti dengan kualiti produk.
• Jadinya mereka mampu untuk membeli makanan yang sangat lazat.
Sumber semula jadi yang diperlukan oleh pemasar sebagai input atau aktiviti pemasaran pengaruh. Ini termasuk penggunaan bahan-bahan mentah sebagai input.
• Produk kami adalah selamat untuk digunakan dan mesra alam kerana ianya tidak mencemarkan alam sekitar, termasuk air, udara dan bunyi.
• Produk kami menggunakan bahan-bahan semulajadi dan mudah didapati seperti udang geragau dan garam.
Kemajuan dalam teknologi dapat memberikan maklumat penting dan peluang untuk mencari keperluan pengguna. Kemajuan dalam penggunaan teknologi, pengiklanan, teknik penentuan harga, dan penyelidikan pemasaran boleh membantu organisasi untuk melayani pelanggan-pelanggan mereka dengan lebih baik
• Kami mendapati bahawa penggunaan media sosial adalah sangat aktif kerana kawasan bandar adalah kawasan rangkaian sosial yang meluas.
• Telah mengambil inisiatif untuk menggunakan media massa sebagai saluran untuk memperkenalkan produk-produk dengan lebih meluas.
Seperti yang kita tahu, Malaysia adalah sebuah negara yang selamat dengan persekitaran politik yang stabil di setiap negara. Oleh itu, ia seharusnya tidak ada masalah untuk memasarkan produk kami.
•
•
• Produk-produk ini adalah dibuat di Malaysia
• Produk ini adalah berasaskan bahan asas iaitu udang dan garam Oleh itu, ianya akan diproses menjadi pemakanan yang baik untuk kesihatan.
• Menghasilkan bungkusan yang menarik berdasarkan reka bentuk yang menarik dalam produk kami.
• Untuk menyimpan lazat dalam produk kami, kami tidak menggunakan bahan pengawet yang bahaya kepada kesihatan.
PEMASARAN PERSEKITARAN MIKRO
• Kami memilih Melaka sebagai tempat untuk melakukan perniagaan kerana ianya berdekatan dengan tempat sumber yang diperlukan oleh kami iaitu udang.
• Kilang kami terletak berhampiran dengan jalan utama untuk memudahkan proses penghantaran dan mengurangkan kos pengangkutan.
• Pembekal kami sangat mudah kerana kami boleh mendapatkan bahan-bahan mentah untuk penghasilan produk kami ini dengan nelayan yang berdekatan. Oleh itu, ianya boleh mendapatkan bahan-bahan mentah untuk produk kami dengan mudah dan pada harga yang berpatutan.
• Untuk mengelakkan kekurangan bahan mentah kami membeli udang dengan kadar yang banyak dan boleh disimpan dengan kadar yang tertentu.
• Memastikan bahawa bahan-bahan mentah yang mencukupi supaya kita tidak akan menghadapi masalah pengeluaran dan dapat memenuhi permintaan pasaran
• Untuk yang baru bermula kawasan perniagaan kami pasti menghadapi pesaing yang hebat di pasaran inovasi terbaru kami.
• Dalam penghasilan belacan ini terdapat banyak pesaing antaranya“Belacan bakar Pulau Pinang”.
• Menjadi pesaing penting dengan produk kami dimana mereka dapat mengekalkan kualiti produk mereka.
• Menggunakan agensi kerajaan FAMA.
• FAMA adalah salah satu daripada agensi-agensi Kerajaan yang terkenal dengan kepakaran dalam pemasaran produk dan telah banyak menyumbang kepada pembangunan negara.
• Bekerjasama dengan FAMA untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pemasaran dan lebih ramai pelanggan akan mempercayai produk kami.
• Pelanggan adalah unsur yang paling penting bagi syarikat kami untuk berjaya dan mencapai sasaran kami.
• Mewujudkan satu ikatan yang kukuh dengan pelanggan-pelanggan kami supaya kami akan dapat mewujudkan penjenamaan produk dan akan sentiasa menjadi pilihan nombor satu.
• Kesetiaan pelanggan dan kepercayaan mereka kepada produk kami boleh membantu kami untuk mendapatkan lebih banyak pelanggan.
• Perkataan mulut ke mulut adalah sangat penting kerana pelanggan secara langsung akan mempromosikan produk kepada orang lain jika mereka berpuas hati dengan produk kami.
• Produk kami mempunyai banyak perisa dan pelanggan sentiasa boleh cuba dan rasa rasa yang berbeza yang sesuai dengan kehendak mereka.
- Melalui perbincangan ini, kami telah bersetuju untuk menjalankan perniagaan Belacan Corner Enterprise.
- Aktiviti yang telah dirancangkan akan diteruskan pada tarikh yang telah ditetapkan.
Dengan usahasama : S19334, S19339, S19352, S19422, S19708
No comments:
Post a Comment